Ćwiczenie na budowanie porozumienia z grupą

 
Business team isolated

 

Kiedy grupa chce Cię zlinczować, stań po jej stronie i zrób ćwiczenie, które poniżej opisuję. Dzięki temu zostaniesz ich szefem, a zlinczujecie kogoś innego…
Żartuję, linczu nie będzie :-)

Budowanie porozumienia z grupą zaczynamy od przyjęcia punktu widzenia grupy i powiedzenia grupie o tym.

Pisałem o tym tutaj:
- Jak budować porozumienie z grupą

W praktyce to jednak za mało, aby zbudować trwałe porozumienie z grupą. W kolejnym kroku trzeba przejść od słów do czynów.

Polecam wykonać ćwiczenie „Przed-szkoleniowe”. Pobierzesz je później. Teraz przeczytaj dlaczego jest ono tak ważne.

 

Czyny ważniejsze od słów

Powiedzenie grupie we właściwy sposób, że jesteśmy po ich stronie działa tylko na chwilę. Dlatego ten krótki czas trzeba jak najlepiej wykorzystać.

Trzeba czynami pokazać, że (1) trener szanuje poglądy uczestników szkolenia i naprawdę są one ważne dla niego.

Następnie trzeba sprawić, aby (2) grupa zaakceptowała trenera i (3) zaczęła aktywnie brać udział w ćwiczeniach, które on proponuje.

Co więcej, to wszystko trzeba osiągnąć najszybciej jak się da. Bo im dłużej będziemy prowadzić szkolenie bez wspólnego punktu widzenia (i bez porozumienia), tym większy będzie opór i sprzeciw grupy wobec trenera mającego odmienny punkt widzenia.

Najlepiej więc to wszystko zrobić w wciągu pierwszych 15 minut przy pomocy jednego ćwiczenia szkoleniowego.

Tutaj powstaje pytanie:
Jak to wszystko zawrzeć w jednym ćwiczeniu?

Wiele lat nad tym pracowałem, aż stworzyłem ćwiczenie „Przed-szkoleniowe”. Pozwala ono zbudować w 15-20 minut solidne fundamenty porozumienia, akceptacji trenera i zgody na współpracę.

Ćwiczenie „Przed-szkoleniowe”, nazywa się przed-szkoleniowe, bo można go wykonać na początku każdego szkolenia, przed merytoryczną częścią każdego szkolenia.

 

Pobierz ćwiczenie:

Opis całego ćwiczenia wraz z materiałami dla uczestników możesz pobrać tutaj:
Ćwiczenie przed-szkoleniowe (plik pdf)

Pochodzi ono z mojej książki „Początek i koniec” z ćwiczeniami na początek i koniec szkolenia.

Ćwiczenie Przed-szkoleniowe oraz inne ćwiczenia możesz również bezpłatnie pobrać zapisując się na biuletyn:
Poradnik Trenera

 

PS. Jeśli artykuł spodobał Ci się, polub nasz fanpage:

 

  • Nie obawia się Pan zadawać pytania grupie „Czego oczekujecie od szkolenia?”? Co w momencie kiedy większość udzieli odpowiedzi, która praktycznie nie ma nic wspólnego z prezentowanym materiałem?

    • Zwykle nie zadaję takiego pytania, bo jest ono zbyt ogólne. Na
      pytanie „Czego oczekujecie od szkolenia?”, kiedyś ktoś odpowiedział z
      pełną powagą „Śniegu”. Szkolenie było wyjazdowe, w górach. Był grudzień, a
      śniegu jeszcze nie było. Więc człowiek chciał śniegu na szkoleniu.

      W opisanym powyżej ćwiczeniu podaję 6 bardziej precyzyjnych
      pytań.

      Pierwsze dotyczy celów szkolenia:
      – „W jakim celu organizowane jest to szkolenie?”
      To pytanie wyznacza kierunek myślenia. Człowiek zaczyna myśleć o celach
      szkolenia, a nie np. śniegu.

      Dlatego na kolejne pytanie:
      – „Co chcesz osiągnąć/zyskać dzięki temu szkoleniu?”
      udzieli odpowiedzi bardziej związanej z tematem szkolenia. Pytam też o osiągnięcia/zyski, bo są one bardziej konkretne niż oczekiwania.

      Jeśli jednak już zapytamy „Czego oczekujecie od
      szkolenia?” i padnie odpowiedź w ogóle nie związana z tematem szkolenia, zadajmy
      pytania którym nakierujemy rozmowę na temat szkolenia, a potem zapytajmy o korzyści,
      które chcą osiągnąć dzięki temu szkoleniu.

      • Dziękuję, panu bardzo za rzeczową odpowiedź. Ostatnio na szkoleniu z motywacji usłyszałem, że dana osoba oczekiwała po nim, że zmieni się jej życie, stąd pytanie.

        • Często słyszę cel w postaci „żeby zmieniło się moje życie” :-)
          To jest przykład ogólnego celu. Trzeba taki ogólny cel sprecyzować, dopytać o szczegóły np.:
          – Na czym dokładnie ta zmiana ma polegać?
          – Jak będzie wyglądało Twoje życie po tej zmianie?
          – Co dokładnie się zmieni?

          Po kilku takich precyzujących pytaniach, zadajemy kolejne:
          – Zatem co chcesz krok po kroku osiągnąć?
          Człowiek wymienia listę celów. Potem mówimy mu, w których z
          tych obszarów pomożemy mu na tym szkoleniu.

          Na końcu szkolenia warto wrócić do tej listy. Przypomnieć w
          czym i jak pomogło szkolenie oraz zapytać gdzie i w jaki sposób znajdzie pomoc w pozostałych obszarach.