Jak poprawnie rozpoczynać ćwiczenia szkoleniowe?

 
04

O ile dużo starań przykładamy do przeprowadzania i omawiania ćwiczeń szkoleniowych, o tyle bardzo rutynowo podchodzimy do rozpoczynania tychże ćwiczeń.

Zazwyczaj opisujemy ćwiczenie, prosimy o zgłoszenie się ochotników i przeprowadzamy ćwiczenie.

Niestety z punktu widzenia andragogiki (nauki o uczeniu się dorosłych), takie działanie jest błędem!

Procedura rozpoczynania ćwiczeń, zwana też przekazywaniem instrukcji do ćwiczeń, powinna poruszać kilka dodatkowych, kluczowych kwestii takich, jak:

  • samodzielność osoby uczącej się;
  • odnoszenie ćwiczenia do wcześniejszych doświadczeń uczestników;
  • pokazania dlaczego ćwiczenie jest potrzebne i co da jego wykonanie;
  • odwołanie się do motywacji wewnętrznej uczestników szkolenia.

Te cztery rzeczy są bardzo ważne dla skutecznego uczenia w miłej atmosferze ludzi dorosłych. Niestety szybko (rutynowo) rozpoczynając ćwiczenia, pomijamy je. A to rodzi później szereg trudności, np.:

  • brak ochotników;
  • sceptyczne podejście do ćwiczenia;
  • uznanie ćwiczenia za niepotrzebne, niedostosowane do sytuacji uczestników;
  • uznanie szkolenia za zbyt teoretyczne (mimo wykonywania wielu ćwiczeń).

Na poniższym filmie omawiam opracowaną przeze mnie procedurę przekazywania instrukcji do ćwiczeń. Jej stosowanie pozwala uniknąć wielu trudności podczas prowadzenia szkoleń dla osób dorosłych.

W pierwszej chwili może wydać się bardzo złożona, ale obejrzyj film do końca. Na końcu omawiam uproszczoną wersję :)

 

 

W filmie wspominam o rodzajach uczestników szkoleń. W tym artykule więcej o nich napisałem:
Rodzaje uczestników szkoleń, czyli jak trafiać do różnych osób?

Mówię też o ebooku „Bunt na pokładzie”, tutaj można go pobrać bezpłatnie:
Bunt na pokładzie, czyli jak radzić sobie z oporem uczestników szkoleń

 

 

PS. Jeśli artykuł spodobał Ci się, polub nasz fanpage: