Jak zapanować nad grupą i całym szkoleniem?

 

Co zrobić, aby podczas szkolenia panowała bardzo dobra atmosfera, wszyscy chętnie uczyli się, pomagali sobie, słuchali trenera, byli zadowoleni ze szkolenia, a szkolenie było bardzo efektywne?

 

Kiedyś zastanawiałem się nad tym pytaniem? I znalazłem prostą odpowiedź. Wystarczy spełnić dwa warunki:

 

  1. Nauczyć się pracować z oporem uczestników szkoleń. Moją metodę oraz wiele praktycznych wskazówek opisałem w książceBunt na pokładzie, czyli jak radzić sobie z oporem uczestników szkoleń.

 

  1. Stosować w praktyce Wielką piątkę trenerską, czyli pięć prostych zasad, które opisuję poniżej. „Wielka piątka trenerska” – to taka robocza nazwa. Kiedyś uczestnik jednego z moich szkoleń tak to nazwał i tak zostało 🙂

 

 

Wielka piątka trenerska

 

Aby zapanować nad grupą szkoleniową i przeprowadzić bardzo dobre szkolenie, oprócz neutralizowania oporu uczestników szkolenia, trzeba jeszcze pamiętać o pięciu kwestiach. Oto one:

  1. Doświadczenie uczestników szkolenia – chodzi mi tutaj o doświadczenie zawodowe, ale również i społeczne (komunikacja, rozwiązywanie sporów, budowanie relacji, umiejętności przywódcze). Trzeba je wziąć pod uwagę przygotowując program szkolenia. Trzeba je również rozwijać.

 

  1. Samoocena uczestników szkolenia – w wyniku szkolenia człowiek powinien nie tylko rozwijać swoje umiejętności, ale również swoją samoocenę. Pomaga w tym zapewnienie mu pod czas szkolenia odpowiednich informacji zwrotnych.

 

  1. Gotowość do nauki uczestników szkolenia – czyli potrzeby uczestników szkolenia i tempo nauki, które są wstanie zaakceptować.

 

  1. Motywacja do nauki i stosowania w praktyce poznawanych umiejętności – chodzi mi tutaj głównie o stosowanie przez trenera właściwych form motywacji wewnętrznej i zewnętrznej.

 

  1. Poziom aktywności szkolenia – jedni ludzie lubią aktywne ćwiczenia szkoleniowe, a inni wolą słuchać długiego wykładu i dopiero później powoli zaczynać ćwiczenie praktyczne. Trzeba o tym pamiętać i dobierać do danej grupy ćwiczenia o odpowiednim poziomie aktywności.

 

Każdą z powyższych kwestii opisuję na blogu Poradnik trenera. Poniżej linki do opisów:

 

  1. Doświadczenie
  2. Samoocena
  3. Gotowość do nauki
  4. Motywacja do nauki i stosowania w praktyce poznawanych umiejętności
  5. Poziom aktywności szkolenia

 

 

PS. Jeśli artykuł spodobał Ci się, polub nasz fanpage: