Jak zrobić ćwiczenie szkoleniowe uczące doskonałych rozwiązań?

 

 

Kiedy uczestnicy szkolenia mają tworzyć nowe rozwiązania, a słabo im to wychodzi, możemy im w tym pomóc …

Mianowicie, szukanie rozwiązań zamieniamy na szukanie braków i ich uzupełnianie.

 

O co w tym chodzi?

Jeśli człowieka w trudnej sytuacji zapytamy o rozwiązanie, może on mieć problemy z jego wymyśleniem. Wszak ciąży na nim presja czasu, wyników i nerwy. To ogranicza kreatywne myślenie nad rozwiązaniami.

O wiele prościej jest znaleźć rozwiązanie NIE koncentrując się na szukaniu rozwiązania, ale na określeniu braków i sposobów ich uzupełnienia!

Po prostu w trudnych sytuacjach ludziom trudno jest kreatywnie myśleć nad rozwiązaniami. Zwykle łatwiej jest im powiedzieć czego im brakuje. A od tego do rozwiązań jest już tylko jeden krok…

Bo kiedy człowiek wie czego mu brakuje, zaczyna tego szukać. A jak nie może znaleźć, to sięga po substytuty, lub tworzy własne zamienniki. Czyli nowe kreatywne rozwiązania.

 

Przykład

Weźmy dla przykładu popularne ćwiczenie na pracę zespołową, w którym grupa ludzi ma zbudować jak najwyższą wieżę z otrzymanych materiałów.

Kiedyś dawało się ludziom gazety, rolki papieru toaletowego, spinacze biurowe, kartki papieru, wykałaczki i inne podobne.

Ostatnio jednak w modzie jest spaghetti i pianki, a ćwiczenie to nazywa się marshmallow challenge.

Jedne grupy wznoszą genialne, wysokie i stabilne konstrukcje. Lecz inne nie grzeszą kreatywnością i budują takie małe, krzywe, chwiejne… sterty śmieci, albo makaronu:)

Jak to działa?

Jeśli zaczniemy kierować uwagę ludzi NIE na wymyślenie rozwiązania, ale na dostrzeganie braków oraz ich uzupełnianie, zauważymy ich gruntowną przemianę – zaczną tworzyć wysokie i stabilne konstrukcje.

Kiedyś mając taką mniej kreatywną grupę postanowiłem im pomóc.

Napisałem na kartce 3 pytania i poprosiłem, aby je sobie ciągle zadawali i odpowiadali na nie.

Pytania brzmiały:

  1. Czego brakuje Ci do zbudowania wieży aż pod sufit?
  2. W jaki sposób zapewnisz sobie rzeczy, których brakuje? (Albo czym je zastąpisz?)
  3. Jak sprawdzisz, czy one rzeczywiście Ci pomagają?

 

Kiedy na pierwsze pytanie padła odpowiedź: „Brakuje mi twardego, sztywnego materiału” niektórzy ludzie zaczęli „utwardzać” gazety – tzn. zwijać je w bardzo wąskie rulony.

Szukając odpowiedzi na trzecie pytanie, zaczęli od razu testować ich wytrzymałość.

Następnie ponowili pierwsze pytanie i okazało się, że teraz brakuje im spoiwa do łączenia tych rulonów.

Przy ponownym drugim pytaniu (Czym zastąpisz spoiwo?) padła odpowiedź:

– Połączymy bez spoiwa. Tak, jak drwale łączą belki budując drewniane domy. Odpowiednio nacinają belki i jedna wskakuje w drugą.

Pomysłodawca chciał wycinać odpowiednie kształty w rulonach, ale zauważył, że brakuje mu nożyczek. Zaczął więc przekłuwać gazety rozprostowanym spinaczem biurowym. Zrobił coś na kształt perforacji i przerwał wzdłuż linii.

Pracowali tak dalej.

Określali brak. Znajdowali coś, czym mogą go uzupełnić i mieli proste rozwiązanie. Potem dostrzegali w tym rozwiązaniu jakiś brak i go uzupełniali. Potem kolejny i go uzupełniali. I tak dalej, aż wyeliminowali wszystkie braki.

Tym samym wypracowali bardzo skuteczne rozwiązanie pasujące do ich sytuacji i umiejętności.

 

Podsumowując…

Trzy pytania, odpowiedzi, braki i uzupełnienia. I tak dalej, aż wyeliminujemy wszystkie braki i otrzymamy doskonałe rozwiązanie.

Żeby zrobić ćwiczenie szkoleniowe uczące doskonałych rozwiązań trzeba do niego dodać powyższe trzy pytania. Odpowiedzi na nie będą wskazywały braki i sposoby ich uzupełniania. To da pierwsze rozwiązania. Następnie będziemy  je udoskonalać, aż wyeliminujemy wszystkie braki i stworzymy doskonałe rozwiązanie.

W taki oto sposób możemy pomagać grupie w tworzeniu doskonałych rozwiązań. Zwykłe ćwiczenia możemy zamieniać w ćwiczenia dostarczające doskonałych rozwiązań. Wystarczy tylko dodać do nich trzy pytania:

  1. Czego brakuje Ci do… osiągnięcia celu? (np. Czego brakuje Ci do zbudowania wieży aż pod sufit?)
  2. W jaki sposób zapewnisz sobie rzeczy, których brakuje? (Albo czym je zastąpisz?)
  3. Jak sprawdzisz, czy one rzeczywiście Ci pomagają?

Następnie odpowiadamy na nie i uzupełniamy braki. A doskonałe rozwiązania prędzej czy później pojawią się same.

 

I co dalej?

Możesz używać tych trzech pytań w ćwiczeń wymagających szukania rozwiązań. Dzięki nim uczestnicy szkoleń będą tworzyć lepsze rozwiązania.

Te trzy pytania możemy jednak jeszcze bardziej rozbudować i zrobić z nich rozbudowane narzędzia tworzenia rozwiązań. Następnie narzędzia te możemy wkomponować w fabułę gier szkoleniowych. Dzięki temu nasze gry szkoleniowe będą dostarczały uczestnikom szkoleń doskonałych rozwiązań.

Ten sposób zastosowałem w grach szkoleniowych SI Games (Solution-Improve Games). Są to bardzo skuteczne i praktyczne gry szkoleniowe. Dzięki SI Games uczestnicy szkoleń nie tylko rozwijają umiejętności, ale również tworzą skuteczne rozwiązania prawdziwych trudności.

Jeśli chcesz, możesz stosować powyższe trzy pytania we własnych ćwiczeniach i grach. Ulepszysz je. Sprawisz, że uczestnicy szkoleń będą tworzyć lepsze rozwiązania.

Możesz też sięgnąć po gry szkoleniowe SI Games, które mają wbudowane bardziej rozbudowane narzędzia tworzenia rozwiązań i pozwalają szybciej tworzyć jeszcze lepsze rozwiązania.

Poniżej przedstawiam trzy takie gry szkoleniowe. Są to rozbudowane gry szkoleniowe, które uczą tworzenia doskonałych rozwiązań. Oto one: