Andragogika

Kiedy fajne ćwiczenie nie wychodzi…

 
Business colleagues sitting attentively for a meeting

Ustaliliśmy cele szkoleniowe i zasady współpracy (kontrakt). Przeprowadziliśmy też integrację. Wszyscy rewelacyjnie pracują, aż tu nagle pojawia się problem.

Zaproponowaliśmy fajne ćwiczenie, a tu cały entuzjazm wyparował. Ludzie z dużą niechęcią podchodzą do nowego ćwiczenia.

Co się stało?

Kiedy uczestnicy szkolenia z dużą niechęcią podchodzą do danego działania oznacza to zwykle, że nie ufają temu działaniu. A nie ufają, bo go nie znają.

Ludzie ufają sobie, ce...

Więcej...

Jak nauczyć człowieka czegoś, co on uważa za zbyt trudne i złożone

 
Group of business people looking at a chart put up on the wall

Ucząc ludzi dorosłych musimy pamiętać o tym, że oni poznawane treści odnoszą do swoich doświadczeń. Im więcej mają tych doświadczeń, tym szybciej ich nauczymy nowych rzeczy.

Jeśli dorosły nie ma żadnych doświadczeń w danym obszarze, musimy znaleźć u niego jakiekolwiek podobne doświadczenia i odnieść do nich tę nową wiedzę.

Opiszę to na przykładzie.

Jeśli mamy nauczyć obsługi nowego programu komputerowego ludzi dorosłych, którzy biegle posługują się komputerami i wielo...

Więcej...

Jak dobierać ćwiczenia do szkoleń?

 
Portrait of five architects

Zanim dobierzemy ćwiczenia do konkretnego szkolenia, zastanówmy się do czego tak na prawdę będziemy dobierać owe ćwiczenia?

Bowiem częstym błędem podczas dobierania ćwiczeń do szkoleń jest przypisywanie ćwiczeń do zagadnień teoretycznych.

Na przykład tworząc szkolenie z komunikacji sporządzamy listę zagadnień teoretycznych:

  1. Komunikacja werbalna i niewerbalna
  2. Komunikat ja
  3. Okno Johari

Następnie do każdego dobieramy kilka praktycznych ćwiczeń szkoleniowych.

Częsty błąd...

Więcej...

Jak uczyć dorosłych, czyli wnioski z andragogiki

 
008

Andragogika to nauka o uczeniu ludzi dorosłych. Płynie z niej kilka zasad, dzięki którym szkolenia będą dostosowane do predyspozycji ludzi dorosłych. A oni będą chcieli brać czynny udział w szkoleniach i uczyć się nowych rzeczy.

Oto te zasady:

1. Ewolucja, a nie rewolucja

Ucząc ludzi dorosłych rozwijamy to, co już potrafią, a nie uczymy ich od podstaw czegoś nowego. Ucząc nowych rzeczy wiążemy je z tym, co ludzie już potrafią, co znają i lubią.

2...

Więcej...

Andragogika kontra pedagogika – czyli jak uczyć ludzi dorosłych

 
Business colleagues sitting attentively for a meeting

Pedagogika to uczenie i wychowywanie dzieci. Natomiast andragogika to kształcenie osób dorosłych.

Uczenie dzieci, a kształcenie dorosłych to nie to samo. Andragogika różni się od pedagogiki i trzeba o tym pamiętać. Jeśli trener nie bierze pod uwagę tych różnic, zwykle trafia na różnego rodzaju trudności.

Pedagogika vs. Andragogika

Najważniejsze różnice pomiędzy andragogiką, a pedagogiką zawiera poniższy rysunek.

Andragogika i pedagogika - różnice

A oto opis tychże różnic:

1. Samodzielność

Pierwsza ró...

Więcej...

Jak zapanować nad grupą i całym szkoleniem?

 

Co zrobić, aby podczas szkolenia panowała bardzo dobra atmosfera, wszyscy chętnie uczyli się, pomagali sobie, słuchali trenera, byli zadowoleni ze szkolenia, a szkolenie było bardzo efektywne?

Kiedyś zastanawiałem się nad tym pytaniem? I znalazłem prostą odpowiedź. Wystarczy spełnić dwa warunki:

  1. Nauczyć się pracować z oporem uczestników szkoleń. Moją metodę oraz wiele praktycznych wskazówek opisałem w książceBunt na pokładzie, czyli jak radzić sobie z oporem ucz...
Więcej...