Grupa szkoleniowa

Ćwiczenie na budowanie porozumienia z grupą

 
Business team isolated

Kiedy grupa chce Cię zlinczować, stań po jej stronie i zrób ćwiczenie, które poniżej opisuję. Dzięki temu zostaniesz ich szefem, a zlinczujecie kogoś innego…
Żartuję, linczu nie będzie :-)

Budowanie porozumienia z grupą zaczynamy od przyjęcia punktu widzenia grupy i powiedzenia grupie o tym.

Pisałem o tym tutaj:
- Jak budować porozumienie z grupą

W praktyce to jednak za mało, aby zbudować trwałe porozumienie z grupą. W kolejnym kroku trzeba przejść od słów do czynów.

Po...

Więcej...

Krytycy na szkoleniu – Jak sobie z nimi poradzić?

 
Handsome Corporate Man Pointing At You

Czasem w grupie szkoleniowej mamy ludzi przekornych – buntowników, którzy z zasady sprzeciwiają się niemal wszystkiemu. Co nie zrobisz, to i tak cię skrytykują.

Polecisz wykonać aktywne ćwiczenia, skrytykują cię za zbyt aktywne (męczące) ćwiczenia. Dasz im statyczne ćwiczenia, skrytykują cię za brak aktywności.

Wyznaczysz krótkie przerwy, skrytykują cię za barak czasu na skorzystanie z toalety. Wydłużysz przerwy, zarzucą ci, że marnujesz cenny czas szkolenia na przerwy.

Więcej...

Jak budować porozumienie z grupą – skuteczny sposób

 
Young manager giving a presentation

Kiedy trener uczy nowych sposobów działania, a grupa lubi stare, szkolenie może okazać się syzyfową pracą. Trener będzie przekonywał grupę do nowych sposobów działania, a grupa jego do swoich starych. Może też powstać spór o rację i konflikt trener–grupa.

Jednak jednym prostym krokiem możemy tego wszystkiego uniknąć. Jednym działaniem możemy zbudować porozumienie z grupą i zamienić przeciwników w zwolenników.

Jak tego dokonać? Krok po kroku opisuję to w tym artyku...

Więcej...

Jak (nie) dzielić uczestników szkoleń na dwójki?

 
businesswoman consulting a partner

Kreatywne sposoby dzielenia grupy są modne. Wielu trenerów uważa, że nimi uatrakcyjnia szkolenia. Nie przeczę temu. Jednak w wielu sytuacjach to „atrakcyjne” dzielenie grupy uczy bierności i uległości. A to nie wszystkim może się podobać.

Często prowadzę szkolenia dla ludzi, którzy mają samodzielnie podejmować decyzje i aktywnie działać – tj. menedżerów, dyrektorów, właścicieli firm. Gdybym to ja dzielił ich na dwójki, uczyłbym ich bierności i podporządkowania...

Więcej...

Udzielanie wsparcia – cz. 4. Panuj nad ciszą, czyli zasady zadawania pytań

 
008

To już ostatnia zasada udzielania wsparcia, ale najbardziej przydatna w praktyce. Uczy bowiem mądrego zadawania pytań grupie.

Pytań, na które grupa chętnie i głośno odpowiada, a nie siedzi w milczeniu i czeka, aż ktoś coś odpowie trenerowi.

Wcześniejsze zasady udzielania wsparcia grupie opisałem w artykułach:
- Jak udzielać grupie wsparcia – cz. 1. Akceptacja i szacunek
- Udzielanie grupie wsparcia – cz. 2. Dostępność, szczerość, nagradzanie
- Udzielanie grupie wsparcia – cz...

Więcej...

Udzielanie grupie wsparcia – cz. 3. Litość i obrona

 
2b

Okazywanie litości uczestnikom szkolenia i bronienie ich przed kimś mogłyby uchodzić za pomaganie im. Ale tak naprawdę nie jest pomocą, lecz szkodą. Zobaczmy dlaczego…

Wcześniejsze zasady udzielania wsparcia grupie opisałem w artykułach:
- Jak udzielać grupie wsparcia – cz. 1. Akceptacja i szacunek
– Udzielanie grupie wsparcia – cz. 2. Dostępność, szczerość, nagradzanie

A oto kolejne zasady:

6. Zrezygnuj z okazywania litości

Kiedy uważamy drugiego człowieka za biednego, bez...

Więcej...