Grupa szkoleniowa

Jak dobrać poziom aktywności szkolenia do danej grupy?

 

Krótko pisząc, poziom aktywności szkolenia zależy od tego, jakich ludzi mamy na szkoleniu. Pod względem skłonności do myślenia i działania wszystkich ludzi możemy podzielić na cztery grupy. Przedstawia to poniższy rysunek.

5am

Grupa 1:

Ludzie ci mało myślą i mało działają. Są bierni. Czekają aż ktoś o coś ich poprosi, albo wręcz zmusi do działania. Jak już robią coś, to rzadko zastanawiają się nad tym, co robią. Nie lubią aktywności...

Więcej...

Jak motywować uczestników szkoleń?

 
4m

Zanim napiszę w jaki sposób motywuję uczestników moich szkoleń, wpierw zastanówmy się do czego trener powinien motywować uczestników szkoleń?

Do czego motywować uczestników szkoleń?

Szkolenia zazwyczaj są organizowane po to, żeby człowiek nauczył się nowego sposobu postępowania (w domyśle lepszego) i później stosował go w praktyce. Ogólnie pisząc, szkolenie powinno spowodować zmianę sposobu postępowania człowieka.

Zatem trener powinien motywować uczestników szkol...

Więcej...

Wiara w siebie, a zaufanie do własnych umiejętności podczas szkolenia

 
4b

Prowadząc szkolenia część trenerów dba o rozwijanie wiary w siebie uczestników szkolenia. Inni trenerzy natomiast wolą budować u uczestników szkoleń zaufanie do własnych umiejętności. Zobaczmy czym różni się wiara w siebie od zaufania do swoich umiejętności?

Zaufanie do własnych umiejętności wynika z naszych wcześniejszych doświadczeń zakończonych sukcesem.

Np. Marcin w trzech poprzednich firmach zdobywał tytuł najlepszego handlowca...

Więcej...

Jak rozwijać samoocenę uczestników szkoleń?

 

W wyniku szkolenia człowiek powinien nie tylko rozwijać swoje umiejętności, ale również swoją samoocenę. Pomaga w tym zapewnienie mu podczas szkolenia odpowiedniej ilości  wartościowych informacji zwrotnych.

Wartościowe informacje zwrotne to te, które wydobywają zasoby człowieka, dowartościowują go oraz zawierają konstruktywną radę mówiącą co i jak dana osoba może ulepszyć. Informacja taka mówi co i jak człowiek powinien zrobić, aby poprawić swoją efektywność.

Więcej...

Jak radzić sobie z różnym doświadczeniem uczestników szkoleń?

 

Uczestnicy szkolenia zwykle posiadają doświadczenie zawodowe oraz społeczne. Zawodowe to tzw. umiejętności twarde, czyli techniczne  związane daną tematyką np. informatyką, rachunkowością itp. Doświadczenie społeczne to tzw. umiejętności miękkie, czyli komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, praca w zespole itp.

Pod względem doświadczenia dzielę ludzi na cztery grupy. Obrazuje to poniższy rysunek:

Doświadczenie społeczne i zawodowe

Grupa 1

Osoby o niskim doświadczeniu zawodowym i społecznym...

Więcej...

Jak zapanować nad grupą i całym szkoleniem?

 

Co zrobić, aby podczas szkolenia panowała bardzo dobra atmosfera, wszyscy chętnie uczyli się, pomagali sobie, słuchali trenera, byli zadowoleni ze szkolenia, a szkolenie było bardzo efektywne?

Kiedyś zastanawiałem się nad tym pytaniem? I znalazłem prostą odpowiedź. Wystarczy spełnić dwa warunki:

  1. Nauczyć się pracować z oporem uczestników szkoleń. Moją metodę oraz wiele praktycznych wskazówek opisałem w książceBunt na pokładzie, czyli jak radzić sobie z oporem ucz...
Więcej...