Poradnik.Trenera.pl | Sklep.Trenera.pl

Porady

Co to jest model ról zespołowych?

 
business office team work - all young and successful

Model ról zespołowych to element łączący wszystkie role występujące w zespole i obrazujący zależności między nimi.

Jako model ról zespołowych używam modelu dynamiki klasyfikacyjnej Schindlera (Hochreiter, 2008). Przedstawia go rysunek nr 1.

Model ten zawiera cztery pozycje, które może przyjąć każdy członek zespołu (Alfa, Beta, Gamma i Omega) oraz jedną pozycję spoza zespołu (Przeciwnik). Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym pozycjom:

 model ról zespołowych

Rys. 1. Model dynamiki klasyfikacyjnej Schindlera

  1. Alfa – to lider, przywódca. Osoba kierująca zespołem. Alfa jest aktywny, wszechobecny. Większość członków zespołu identyfikuje się z nim. Widzą
    w nim osobę, która trzyma zespół razem i dobrze nim kieruje. Owa identyfikacja i poparcie ze strony zespołu są konieczne, aby alfa był liderem...
Więcej...

Co zrobić, kiedy nie zgłaszają się ochotnicy?

 
ochotnik2

Trener prosi o zgłoszenie się ochotnika, a tu nikt się nie zgłasza. Zapada cisza, bo zgłoszenie się na ochotnika często wiąże się z demonstrowaniem własnych umiejętności na środku sali. A co jeśli popełnimy błąd? Przecież koledzy patrzą i oceniają.

Jeśli nie ma w grupie doświadczonej i pewnej siebie osoby, nikt się nie zgłosi.

Zatem co można zrobić, kiedy do ćwiczenia potrzebni są ochotnicy, ale nikt się nie zgłasza?

Trzeba dodać pewności siebie i wiary we własne umiejętności wszystkim uczestnikom szkolenia.

 

Jak tego dokonać?

Opiszę dwie metody:

1. Doraźną (krótką) do zastosowania od razu, kiedy to poprosimy o zgłoszenie się ochotnika i go zabraknie.

2. Kompleksową (długą), czyli takie przygotowanie i przeprowadzenie szkolenia, aby ochotnicy zgłaszali się.

Ad. 1. Metoda doraźna

Więcej...

Sposób na szybkie omówienie ćwiczenia

 

Closeup of young attractive business woman showingJeśli chcemy szybko (i oczywiście efektywnie) omówić ćwiczenie, polecam poniższą metodę. Składa się z 3 etapów i kilku pytań.

1 etap. Opis ­– Co?

Zapytaj uczestników szkolenia o to, co przed chwilą zrobili. Zapytaj o zachowania, myśli i emocje. Np.:

  • Co zrobiłeś podczas ćwiczenia?
  • O czym myślałeś wykonując ćwiczenie?
  • Jakie emocje wywołało ćwiczenie?

2 etap. Wnioski – Co z tego wynika?

Zapytaj uczestników szkolenia o to, co wynika z ćwiczenia. Zapytaj o to, co sobie przypomnieli, czego nauczyli i jakie korzyści odnieśli. Np.:

  • Co przypomniałeś sobie wykonując to ćwiczenie? (związanego z tematem szkolenia. Coś co wiedziałeś, a nie stosowałeś)
  • Czego nowego nauczyłeś się?
  • Jakie korzyści przyniosło ci ćwiczenie?

3 etap. Zmiany – Co teraz?

Zapytaj uczestników szkolenia o to, co t...

Więcej...

Jak dobrać poziom aktywności szkolenia do danej grupy?

 

Krótko pisząc, poziom aktywności szkolenia zależy od tego, jakich ludzi mamy na szkoleniu. Pod względem skłonności do myślenia i działania wszystkich ludzi możemy podzielić na cztery grupy. Przedstawia to poniższy rysunek.

5am

Grupa 1:

Ludzie ci mało myślą i mało działają. Są bierni. Czekają aż ktoś o coś ich poprosi, albo wręcz zmusi do działania. Jak już robią coś, to rzadko zastanawiają się nad tym, co robią. Nie lubią aktywności. Wolą siedzieć i miło spędzać czas na gadaniu o niczym, albo oglądaniu telewizji. Zwykle są zatrudnieni na najniższych stanowiskach w firmie, lub są osobami bezrobotnymi. Żadna firma nie chce ich zatrudnić, a jak zatrudni, to szybko zwolni.

Na szkoleniu nic im się nie chce. Kiedy trener poprosi o zgłoszenie się ochotnika, nikt się nie zgłosi...

Więcej...

Jak motywować uczestników szkoleń?

 

4m

Zanim napiszę w jaki sposób motywuję uczestników moich szkoleń, wpierw zastanówmy się do czego trener powinien motywować uczestników szkoleń?

Do czego motywować uczestników szkoleń?

Szkolenia zazwyczaj są organizowane po to, żeby człowiek nauczył się nowego sposobu postępowania (w domyśle lepszego) i później stosował go w praktyce. Ogólnie pisząc, szkolenie powinno spowodować zmianę sposobu postępowania człowieka.

Zatem trener powinien motywować uczestników szkolenia do:

- Zmiany sposobu postępowania.

Czyli do

- Opanowania nowych umiejętności oraz stosowania ich w praktyce.

Wiemy już do czego motywować uczestników szkolenia, spójrzmy więc na konkretne działania motywacyjne.

Przepis na motywację

Poniżej podaję listę sześciu kroków, które wykonuję w celu motywowaniu uczestników szkoleń...

Więcej...

Wiara w siebie, a zaufanie do własnych umiejętności podczas szkolenia

 

4bm

Prowadząc szkolenia część trenerów dba o rozwijanie wiary w siebie uczestników szkolenia. Inni trenerzy natomiast wolą budować u uczestników szkoleń zaufanie do własnych umiejętności. Zobaczmy czym różni się wiara w siebie od zaufania do swoich umiejętności?

Zaufanie do własnych umiejętności wynika z naszych wcześniejszych doświadczeń zakończonych sukcesem.

Np. Marcin w trzech poprzednich firmach zdobywał tytuł najlepszego handlowca. Uważa, że w nowej firmie też ma szanse być najlepszym, gdyż tutaj stosuje te same umiejętności, które w poprzednich firmach pozwoliły mu odnieść sukces. Ze spokojem podchodzi do swoich zadań. Popełnia drobne błędy, ale wyciąga z nich wnioski i dostosowuje swoje umiejętności do nowych klientów.  Systematycznie osiąga coraz lepsze wyniki.

Wiara w siebie nat...

Więcej...