Poradnik.Trenera.pl | Sklep.Trenera.pl

Porady

Co zrobić, aby po szkoleniu ludzie stosowali w praktyce umiejętności poznane na szkoleniu?

 

Fragment kursu Perfekcyjny Trener. Więcej na stronie:
Kurs: Perfekcyjny Trener 

Więcej...

Jak pokazać uczestnikom szkolenia, że treści uczone na szkoleniu są im potrzebne i przydatne?

 

Fragment kursu Perfekcyjny Trener. Więcej na stronie:
Kurs: Perfekcyjny Trener 

Więcej...

Jakie role dodać do ćwiczenia, aby trafić do każdego rodzaju uczestników szkolenia?

 

Fragment kursu Perfekcyjny Trener. Więcej na stronie:
Kurs: Perfekcyjny Trener 

Więcej...

Co to jest model ról zespołowych?

 
business office team work - all young and successful

Model ról zespołowych to element łączący wszystkie role występujące w zespole i obrazujący zależności między nimi.

Jako model ról zespołowych używam modelu dynamiki klasyfikacyjnej Schindlera (Hochreiter, 2008). Przedstawia go rysunek nr 1.

Model ten zawiera cztery pozycje, które może przyjąć każdy członek zespołu (Alfa, Beta, Gamma i Omega) oraz jedną pozycję spoza zespołu (Przeciwnik). Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym pozycjom:

 model ról zespołowych

Rys. 1. Model dynamiki klasyfikacyjnej Schindlera

  1. Alfa – to lider, przywódca. Osoba kierująca zespołem. Alfa jest aktywny, wszechobecny. Większość członków zespołu identyfikuje się z nim. Widzą
    w nim osobę, która trzyma zespół razem i dobrze nim kieruje. Owa identyfikacja i poparcie ze strony zespołu są konieczne, aby alfa był liderem...
Więcej...

Co zrobić, kiedy nie zgłaszają się ochotnicy?

 
ochotnik2

Trener prosi o zgłoszenie się ochotnika, a tu nikt się nie zgłasza. Zapada cisza, bo zgłoszenie się na ochotnika często wiąże się z demonstrowaniem własnych umiejętności na środku sali. A co jeśli popełnimy błąd? Przecież koledzy patrzą i oceniają.

Jeśli nie ma w grupie doświadczonej i pewnej siebie osoby, nikt się nie zgłosi.

Zatem co można zrobić, kiedy do ćwiczenia potrzebni są ochotnicy, ale nikt się nie zgłasza?

Trzeba dodać pewności siebie i wiary we własne umiejętności wszystkim uczestnikom szkolenia.

 

Jak tego dokonać?

Opiszę dwie metody:

1. Doraźną (krótką) do zastosowania od razu, kiedy to poprosimy o zgłoszenie się ochotnika i go zabraknie.

2. Kompleksową (długą), czyli takie przygotowanie i przeprowadzenie szkolenia, aby ochotnicy zgłaszali się.

Ad. 1. Metoda doraźna

Więcej...

Sposób na szybkie omówienie ćwiczenia

 

Closeup of young attractive business woman showingJeśli chcemy szybko (i oczywiście efektywnie) omówić ćwiczenie, polecam poniższą metodę. Składa się z 3 etapów i kilku pytań.

1 etap. Opis ­– Co?

Zapytaj uczestników szkolenia o to, co przed chwilą zrobili. Zapytaj o zachowania, myśli i emocje. Np.:

  • Co zrobiłeś podczas ćwiczenia?
  • O czym myślałeś wykonując ćwiczenie?
  • Jakie emocje wywołało ćwiczenie?

2 etap. Wnioski – Co z tego wynika?

Zapytaj uczestników szkolenia o to, co wynika z ćwiczenia. Zapytaj o to, co sobie przypomnieli, czego nauczyli i jakie korzyści odnieśli. Np.:

  • Co przypomniałeś sobie wykonując to ćwiczenie? (związanego z tematem szkolenia. Coś co wiedziałeś, a nie stosowałeś)
  • Czego nowego nauczyłeś się?
  • Jakie korzyści przyniosło ci ćwiczenie?

3 etap. Zmiany – Co teraz?

Zapytaj uczestników szkolenia o to, co t...

Więcej...