W jakiej kolejności udzielać informacji zwrotnych podczas szkolenia?

 
business woman smiling leading a team in an office

Czasem w ćwiczeniu szkoleniowym uczestnik szkolenia demonstruje swoje umiejętności przed całą grupą np. podczas odgrywania scenek sprzedażowych. W takiej sytuacji warto osobie odgrywającej główną rolę udzielić informacji zwrotnych.

Ważna jest kolejność udzielania owych informacji zwrotnych. Z mojego doświadczenia wynika, że najwięcej korzyści przynosi następująca kolejności:

 

  1. Osoba wykonująca zadanie – pytamy ją o to, co zaobserwowała? Jak jej się wykonywało zadanie? Z czego jest zadowolona? Po prostu osoba wykonująca zadanie sama udziela sobie informacji zwrotnych.
    .
    Ważne: Teraz jeszcze NIE pytamy o wnioski! NIE pytamy o to, co jej się nie podobało, ani co by poprawiła w swoim działaniu! Teraz jest na to jeszcze za wcześnie. Później do tego wrócimy (w piątym kroku).
    .
    Zaczynam od osoby wykonującej zadanie, aby poznać jej wrażenia i odczucia. Gdybyśmy zaczęli od innych osób, mogłyby one narzuć jej swoje zdanie. A udzielanie informacji zwrotnych to nie narzucanie czyjegoś zdania, tylko konfrontowanie siebie z opiniami innych osób. Stwarzamy więc człowiekowi możliwość wypowiedzenia swoich własnych opinii. Następnie posłuchamy opinii innych osób…

 

  1. Pomocnicy – osoby biorące czynny udział w zadaniu, ale nie odgrywające głównej roli. Pytamy: Jak ci się współpracowało z … (imię osoby wykonującej zadanie)? Co podobało ci się w jej zachowaniu? Czego zabrakło ci w jej działaniu?
    .
    Jako drugich w kolejności o informacje zwrotne pytam pomocników. Dlaczego ich? Bo oni oprócz osoby odgrywającej główną rolę są najbardziej zaangażowani w wykonywanie zadania. Doświadczają go na własnej skórze, mogą więc powiedzieć o doświadczeniach, a nie tylko obserwacjach.

 

  1. Obserwatorzy – uczestnicy szkolenia, którzy nie biorą czynnego udziału w ćwiczeniu, lecz tylko obserwują działanie osób wykonujących zadanie. Pytamy ich: Jak odbierasz zachowanie … (imię osoby wykonującej zadanie)? Co podobało ci się w jej zachowaniu? Czego zabrakło ci w jej działaniu?
    .
    Dopiero teraz pytam obserwatorów o informacje zwrotne. Dlaczego tak późno? Aby swoimi wypowiedziami nie sugerowali wniosków osobom biorącym czynny udział w zadaniu.
    .
    Osoby biorące czynny udział w zadaniu są zwykle trochę onieśmielone i mniej pewne siebie. Wszak właśnie przed całą grupą demonstrowali swoje umiejętności. Zwykle bardziej pewni siebie obserwatorzy mogliby im narzuć własny punkt widzenia. A tym samym stracilibyśmy punkt widzenia osób bezpośrednio zaangażowanych we współpracę z daną osobą.

 

  1. Trener – udzielamy informacji zwrotnej osobie wykonującej zadanie. Uważam, że trener powinien wypowiedzieć się na samym końcu (po wszystkich uczestnikach szkolenia). Gdyby to uczynił przed nimi, mógłby zasugerować im swój obraz sytuacji.
    .
    Trener posiada wiedzę, doświadczenie i autorytet, toteż wszyscy mogliby mu przytaknąć i powiedzieć „Nie mam nic więcej do dodania”. A przecież aktywne szkolenie prowadzimy nie po to, żeby trener mówił, a inni słuchali. To przecież uczestnicy mają działać, mówić i wyciągać wnioski. Trener powinien tylko dopowiadać to, czego grupa sama nie zauważyła.

 

  1. Osoba wykonująca zadanie – ponownie do niej wracamy. Pytamy ją o odczucia i wnioski np.: Jak się czujesz po usłyszeniu tych wszystkich informacji zwrotnych? Co podobało się w twoim działaniu innym osobom? W jaki sposób usprawnisz swoje działania następnym razem?
    .
    Dopiero na samym końcu pytamy o wnioski osobę wykonującą zadanie. Po wysłuchaniu informacji od tych wszystkich osób ma ona pełny obraz sytuacji. Dlatego dopiero teraz może wyciągnąć wartościowe wnioski ze swojego działania. Łatwiej jest jej też podjąć decyzję – co zmienić w swoim działaniu, aby następnym razem osiągnąć jeszcze lepsze efekty?

 

Mamy zatem kolejność udzielania informacji zwrotnych podczas szkolenia. Teraz zobaczmy w jaki sposób formułować owe informacje zwrotne. Opisałem je na stronie:

- Jak formułować informacje zwrotne?

 

PS. Żeby być z nami na bieżąco, polub nasz fanpage: