W jakiej kolejności udzielać informacji zwrotnych podczas szkolenia?

 
business woman smiling leading a team in an office

Osobie wykonującej zadanie w ramach ćwiczenia szkoleniowego, informacji zwrotnych może udzielić trener, ale również pozostali uczestnicy szkolenia.

Według mnie ważna jest kolejność udzielania owych informacji zwrotnych. Proponuję aby informacji zwrotnych udzielano w następującej kolejności:

 

  1. Osoba wykonująca zadanie – pytam ją o to, co zaobserwowała? Jak jej się wykonywało zadanie? Z czego jest zadowolona? Po prostu osoba wykonująca zadanie sama udziela sobie informacji zwrotnych.

Ważne: NIE pytam o to, co jej się nie podobało, ani co by poprawiła! Teraz jest na to jeszcze za wcześnie. Później do tego wrócimy.

 

  1. Pomocnicy – osoby biorące czynny udział w zadaniu, ale nie odgrywające głównej roli. Pytam: Jak ci się współpracowało z … (imię osoby wykonującej zadanie)? Co podobało ci się w jej zachowaniu? Czego zabrakło ci w jej działaniu?

 

  1. Obserwatorzy – uczestnicy szkolenia, którzy nie biorą czynnego udziału
    w ćwiczeniu, lecz tylko obserwują działanie osoby wykonującej zadanie. Pytam ich: Jak odbierasz zachowanie … (imię osoby wykonującej zadanie)? Co podobało ci się w jej zachowaniu? Czego zabrakło ci w jej działaniu?

 

  1. Trener – udzielam informacji zwrotnej osobie wykonującej zadanie. Trener wypowiada się po obserwatorach! Gdyby to uczynił przed nimi, mógłby zasugerować im swój obraz sytuacji.

 

  1. Osoba wykonująca zadanieponownie do niej wracam i pytam: Jak się czujesz po usłyszeniu tych wszystkich informacji zwrotnych? Co podobało się
    w twoim działaniu innym osobom? W jaki sposób usprawnisz swoje działania następnym razem?

 
 

PS. Jeśli artykuł spodobał Ci się, polub nasz fanpage: