W wyniku szkolenia człowiek powinien nie tylko rozwijać swoje umiejętności, ale również swoją samoocenę. Pomaga w tym zapewnienie mu podczas szkolenia odpowiedniej ilości wartościowych informacji zwrotnych.
Wartościowe informacje zwrotne to te, które wydobywają zasoby człowieka, dowartościowują go oraz zawierają konstruktywną radę mówiącą co i jak dana osoba może ulepszyć. Informacja taka mówi co i jak człowiek powinien zrobić, aby poprawić swoją efektywność.
Tutaj napisałem:
– Jak formułować informacje zwrotne?
– W jakiej kolejności udzielać informacji zwrotnych podczas szkolenia?
Pod względem ilości i jakości przekazywanych informacji zwrotnych ludzi można podzielić na cztery grupy. Obrazuje to poniższy rysunek.
Grupa 1
Osoby te udzielają bardzo mało informacji zwrotnych. A informacje te są bardzo niskiej jakości. Kiedy trener poprosi o udzielenie informacji zwrotnej zapada cisza, albo 2-3 osoby krótko coś tam powiedzą.
Osoby te nie wiedzą jak poprawnie udzielać informacji zwrotnych, bądź boją się to uczynić. Zazwyczaj boją się, gdyż mają niską samoocenę.
Na szkoleniu:
Naucz uczestników szkolenia udzielać informacji zwrotnych oraz często proś o ich udzielanie. Tutaj opisałem:
– Jak formułować informacje zwrotne?
– W jakiej kolejności udzielać informacji zwrotnych podczas szkolenia?
Grupa 2
Ludzie ci udzielają dużo słabej jakości informacji zwrotnych. Chcą udzielać informacji zwrotnych, jednak nie wiedzą jak to uczynić. Przez to zdarza się, że krytykują siebie nawzajem, a nawet popadają w spory i kłótnie.
Na szkoleniu:
Naucz uczestników szkolenia udzielać informacji zwrotnych oraz pilnuj, aby udzielali odpowiednio zbudowanych informacji zwrotnych.
Grupa 3
Osoby udzielają dobrej jakości informacji zwrotnych, lecz czynią to zbyt rzadko.
Na szkoleniu:
Zintegruj uczestników szkolenia. Stwórz możliwość udzielania sobie informacji zwrotnych.
Grupa 4
Ludzie udzielają sobie dużo wartościowych informacji zwrotnych. Jest to nasza docelowa sytuacja. Uczestnicy szkolenia widzą co robią dobrze oraz co zrobić, żeby być jeszcze lepszym. Wzrasta ich samoocena i zaangażowanie.
Na szkoleniu:
Krótko mówiąc, masz bardzo dobrą grupę szkoleniową. Nie zepsuj tego 🙂 Czasem byłem na szkoleniach, na których trener niemal zabraniał wypowiadać się uczestnikom szkolenia. Tylko on mógł mówić. Inny natomiast ciągle poprawiał wypowiedzi uczestników szkolenia, aż ci w ogóle przestali cokolwiek mówić, bo uznali, że trener ciągle ich krytykuje.
Jak prowadzić szkolenie dla mieszanych grup?
Krótko mówiąc, polecam trzymać się zielonej linii na poniższym rysunku.
Czyli stopniowo zwiększamy jakość i ilość udzielanych informacji zwrotnych. Uczymy ludzi jak udzielać informacji zwrotnych oraz stwarzamy okazje do ich udzielania.
PS. Jeśli artykuł spodobał Ci się, polub nasz fanpage: