Prowadzenie szkoleń

Jak nauczyć „wszystkiego” w jeden dzień! – prosty sposób

 

Często od trenera oczekuje się, aby bardzo dużo rzeczy nauczył w jeden dzień. I co ważniejsze nauczył tego skutecznie!

Trenerzy w takich sytuacjach zwykle twierdzą, że tego nie da się zrobić.

Czasem jednak da się.
Trzeba tylko przyjąć założenie, że:
jednodniowe szkolenie NIE jest jednym dniem nauki!

Uczestników jednodniowego szkolenia NIE uczymy jeden dzień. Uczymy ich kilka, albo nawet kilkanaście dni.

Jakim cudem da się upchać kilkanaście dni nauki w jeden dzień szkolenia?...

Więcej...

Szkoleniowe szare myszki aktywizujemy… równouprawnieniem

 

Nowe sytuacje zazwyczaj zachęcają do bierności. Ludzie wolą nie  angażować się w nowe sytuacje. Wolą w milczeniu obserwować je z boku i czekać na to, co się wydarzy.

Podobnie jest z uczestnikami szkoleń. Kiedy ktoś pierwszy raz w życiu jest na szkoleniu, woli przyglądać się innym. A przecież szkolenie miało być aktywne… również dla niego.

 

Zatem co tu zrobić, żeby się nie narobić?

Osoby, które do tej pory nie brały udział w niewielu szkoleniach trzeba w odpowiedni ...

Więcej...

Kiedy mamy mało czasu na integrację… – 2 wskazówki

 

Kiedy masz mało czasu na integrację grupy szkoleniowej, zastosuj dwie proste wskazówki:

– Po pierwsze wzrok
– Po drugie ruch

.

Zobaczmy na czym one polegają…

Po pierwsze wzrok

Im częściej kogoś widujemy, tym bardziej znajomym nam się wydaje. Jeśli kogoś spotkamy 50 razy na korytarzu, to uznamy, że lepiej go znamy niż osobę, którą tylko 1 raz widzieliśmy.

Jeśli masz mało czasu na integrację grupy szkoleniowej, posadź wszystkich tak, aby każdy widział każdego...

Więcej...

Kiedy fajne ćwiczenie nie wychodzi…

 

Ustaliliśmy cele szkoleniowe i zasady współpracy (kontrakt). Przeprowadziliśmy też integrację. Wszyscy rewelacyjnie pracują, aż tu nagle pojawia się problem.

Zaproponowaliśmy fajne ćwiczenie, a tu cały entuzjazm wyparował. Ludzie z dużą niechęcią podchodzą do nowego ćwiczenia.

Co się stało?

Kiedy uczestnicy szkolenia z dużą niechęcią podchodzą do danego działania oznacza to zwykle, że nie ufają temu działaniu. A nie ufają, bo go nie znają.

Ludzie ufają sobie, celo...

Więcej...

Aby uniknąć zdominowania dyskusji przez 2-3 osoby…

 

Czasem zdarza się, że pewne siebie osoby zdominują wyciąganie wniosków z ćwiczenia, dyskusję, czy burzę mózgów. Oni ciągle gadają, a pozostali obserwują w milczeniu.

Jeśli chcesz tego uniknąć, zastosuj następujące rozwiązanie:

  1. Weź talię kart i daj każdej osobie dwie karty.
  2. Powiedz, że każda karta to możliwość zabrania głosu w dyskusji, ale maksymalnie przez 30 sekund.
  3. Uczestnik szkolenia oddaje kartę trenerowi i może zabrać głos w dyskusji, ale maksymalnie pr...
Więcej...

Jak uczyć dorosłych, czyli wnioski z andragogiki

 

Poniżej opisuję kilka wskazówek podpowiadających w jaki sposób uczyć ludzi dorosłych. Dzięki nim szkolenia będą dostosowane do predyspozycji ludzi dorosłych. A oni będą chcieli brać czynny udział w szkoleniach i uczyć się nowych rzeczy.

1. Ewolucja, a nie rewolucja

Ucząc ludzi dorosłych rozwijamy to, co już potrafią, a nie uczymy ich od podstaw czegoś nowego. Ucząc nowych rzeczy wiążemy je z tym, co ludzie już potrafią, co znają i lubią.

2...

Więcej...