Co zrobić, aby podczas szkolenia panowała bardzo dobra atmosfera, wszyscy chętnie uczyli się, pomagali sobie, słuchali trenera, byli zadowoleni ze szkolenia, a szkolenie było bardzo efektywne?
Kiedyś zastanawiałem się nad tym pytaniem? I znalazłem prostą odpowiedź. Wystarczy spełnić dwa warunki:
- Nauczyć się pracować z oporem uczestników szkoleń. Moją metodę oraz wiele praktycznych wskazówek opisałem w książce „Bunt na pokładzie, czyli jak radzić sobie z oporem uczestników szkoleń”.
- Stosować w praktyce Wielką piątkę trenerską, czyli pięć prostych zasad, które opisuję poniżej. „Wielka piątka trenerska” – to taka robocza nazwa. Kiedyś uczestnik jednego z moich szkoleń tak to nazwał i tak zostało 🙂
Wielka piątka trenerska
Aby zapanować nad grupą szkoleniową i przeprowadzić bardzo dobre szkolenie, oprócz neutralizowania oporu uczestników szkolenia, trzeba jeszcze pamiętać o pięciu kwestiach. Oto one:
- Doświadczenie uczestników szkolenia – chodzi mi tutaj o doświadczenie zawodowe, ale również i społeczne (komunikacja, rozwiązywanie sporów, budowanie relacji, umiejętności przywódcze). Trzeba je wziąć pod uwagę przygotowując program szkolenia. Trzeba je również rozwijać.
- Samoocena uczestników szkolenia – w wyniku szkolenia człowiek powinien nie tylko rozwijać swoje umiejętności, ale również swoją samoocenę. Pomaga w tym zapewnienie mu pod czas szkolenia odpowiednich informacji zwrotnych.
- Gotowość do nauki uczestników szkolenia – czyli potrzeby uczestników szkolenia i tempo nauki, które są wstanie zaakceptować.
- Motywacja do nauki i stosowania w praktyce poznawanych umiejętności – chodzi mi tutaj głównie o stosowanie przez trenera właściwych form motywacji wewnętrznej i zewnętrznej.
- Poziom aktywności szkolenia – jedni ludzie lubią aktywne ćwiczenia szkoleniowe, a inni wolą słuchać długiego wykładu i dopiero później powoli zaczynać ćwiczenie praktyczne. Trzeba o tym pamiętać i dobierać do danej grupy ćwiczenia o odpowiednim poziomie aktywności.
Każdą z powyższych kwestii opisuję na blogu Poradnik trenera. Poniżej linki do opisów:
- Doświadczenie
- Samoocena
- Gotowość do nauki
- Motywacja do nauki i stosowania w praktyce poznawanych umiejętności
- Poziom aktywności szkolenia
PS. Jeśli artykuł spodobał Ci się, polub nasz fanpage: