10 zasad pracy w grupie szkoleniowej

 

Kiedy prowadzimy aktywne szkolenia uczestnicy wchodzą w interakcje ze sobą i trenerem. Aby ich współpraca jak najlepiej układała się i sprzyjała nauce warto stosować poniższe 10 zasad pracy w grupie szkoleniowej (Egan, 2001).

 

Jeśli każdy uczestnik szkolenia będzie przestrzegał owych 10 zasad, atmosfera w grupie będzie bardzo dobra, a szkolenia będą o wiele bardziej skuteczne.

 

Oto 10 zasad pracy w grupie szkoleniowej:

 

Serdeczność i szacunek

Trener oraz uczestnicy szkolenia okazują innym osobom, że są tutaj nie tylko dla siebie, ale również dla nich. Swoimi słowami oraz czynami pokazują innym, że ich szanują oraz akceptują, chociaż nie zawsze zgadzają się z nimi. Okazywanie serdeczności to również aktywne pomaganie innym uczestnikom szkolenia w uczeniu się, w rozwijaniu swoich kompetencji.

 

Autentyczność

Jesteśmy autentyczni, czyli zachowujemy się w naturalny dla nas sposób, a nie odgrywamy rolę uczestnika szkolenia. Trener pełni rolę osoby prowadzącej szkolenie, ale zachowuje się w naturalny dla siebie sposób. Nie gra roli jakiegoś tam trenera. Nie ukrywamy się za rolami ani maskami. Wszyscy wiedzą z kim współpracują na tym szkoleniu. Jesteśmy sobą – tzn. na szkoleniu zachowujemy się tak samo, jak w innych miejscach, w których funkcjonujemy na co dzień.

 

Konkretność

Rozmawiając z ludźmi formułuję jasne i precyzyjne zdania. Mówię o konkretnych faktach i zachowaniach. Kiedy inni mówią ogólnikowo i owijają w bawełnę, nie domyślam się tego, co chcą powiedzieć, lecz dopytuję o szczegóły – to, co mają na myśli. Oczywiście pamiętam o empatii, serdeczności i szacunku.

 

Inicjatywa

Współpracując z innymi osobami kreuję działania, a nie tylko reaguję. Inicjuję rozmowy na tematy, które mnie interesują. Szu­kam kontaktu, nie czekając, że ktoś mnie w tym wyręczy. Podejmuję inicjatywę w wielu sytuacjach ważnych dla mnie, ale również dla grupy. Angażuję się w interakcje między członkami grupy.

 

Bezpośredniość

Kiedy chcę coś od któregoś członka grupy, zwracam się bezpośrednio do niego. Nie szukam „sojuszników”, którzy załatwią sprawę za mnie. Kontaktuję się bezpośrednio z daną osobą.

 

Otwartość

Jesteśmy otwarci na innych. Tzn. słuchamy tego co mówią i mówimy o sobie, kiedy pytają. Mówimy tyle ile jest potrzebne do pracy w grupie podczas szkolenia. Nie opowiadam sekretów, ani historii całego swojego życia. Jesteśmy otwarci, bo to pomaga nam budować zdrowe relacje.

 

Empatia

Trener oraz uczestnicy szkolenia patrzą na świat oczami innych ludzi. Rozumieją innych, bo potrafią spojrzeć na sytuację z ich perspektywy, a nie tylko własnej. Zwracają uwagę na różnorodne sygnały, (werbalne i niewerbalne), które inni wysyłają. Co więcej odpowiadają na te sygnały.

 

Informacje zwrotne

Aktywne szkolenie pozwala uczestnikom doświadczać interakcji. Mogą doświadczać rożnych sytuacji i zobaczyć jak na nie reagują. Mogą też zastanowić się nad swoimi reakcjami oraz ulepszyć je. Aby to było możliwe potrzebują informacji zwrotnych od innych osób. Powinni więc chcieć je wysłuchać i chcieć udzielać informacje zwrotne innym osobom.

 

Uczucia i emocje

Podczas praktycznego szkolenia poruszającego ważne sprawy mogą pojawiać się uczucia i emocje. Ktoś nie chce czegoś zrobić. Ktoś ma inne zdanie w danej sprawie. Nie boimy się rozmawiać o emocjach, uczuciach i odczuciach. Omówienie ich pomaga zrozumieć trudności i znaleźć ich rozwiązania.

 

Konfrontacja

Kiedy mamy odmienne poglądy gamy po konfrontację. Konfrontacja nie jest jednak sposobem walki. Jest formą odpowiedzialnej i rozważnej dyskusji – wymiany poglądów. Konfrontacja ma prowadzić do zrozumienia i wyjaśnienia sytuacji oraz poprawienia relacji miedzy uczestnikami szkolenia!

 

Jak wdrożyć owe zasady w praktyce?

Na koniec powstaje pytanie:

W jaki sposób wdrożyć te zasady podczas szkolenia?

 

Na to pytanie odpowiadam w kolejnym artykule:

Jak skutecznie wdrożyć 10 zasad pracy w grupie?

 

Bibliografia:

  • Egan, G. (2001). Twarzą w twarz. Poznań: Zysk i S-ka

 

 

PS. Jeśli artykuł spodobał Ci się, polub nasz fanpage: