Jak motywować uczestników szkoleń?

 

Zanim napiszę w jaki sposób motywuję uczestników moich szkoleń, wpierw zastanówmy się do czego trener powinien motywować uczestników szkoleń?

 

Do czego motywować uczestników szkoleń?

Szkolenia zazwyczaj są organizowane po to, żeby człowiek nauczył się nowego sposobu postępowania (w domyśle lepszego) i później stosował go w praktyce. Ogólnie pisząc, szkolenie powinno spowodować zmianę sposobu postępowania człowieka.

 

Zatem trener powinien motywować uczestników szkolenia do:

– Zmiany sposobu postępowania.

Czyli do

– Opanowania nowych umiejętności oraz stosowania ich w praktyce.

 

Wiemy już do czego motywować uczestników szkolenia, spójrzmy więc na konkretne działania motywacyjne.

 

Przepis na motywację

Poniżej podaję listę sześciu kroków, które wykonuję w celu motywowaniu uczestników szkoleń. Jest ich tylko 4, ale są one całkowicie wystarczające – mi wystarczają, aby większość uczestników szkoleń chętnie brała udział w szkoleniu, a po szkoleniu stosowała w praktyce poznane umiejętności.

 

Oto 4 kroki motywowania uczestników szkoleń: 

1. Eliminuję opory. Przed szkoleniem i na jego początku eliminuję większość oporów, które mogą mieć uczestnicy szkolenia. Jak to robię, opisałem w poradniku „Bunt na pokładzie, czyli jak radzić sobie z oporem uczestników szkoleń”.

 

2. Używam słowa „dziękuję”. Słowo „dziękuję” jest chyba najprostszą formą motywacji pozamaterialnej. Cudów nie czyni, ale ma swoje zalety.

Dziękuję prawie wszystkim, prawie za wszystko. Jeśli Marek odpowie na moje pytanie, mówię „Dziękuję Marku”. Jeśli Marek zapisze swoją odpowiedź na flipcharcie, mówię „Dziękuję”.

Zawsze krótko – samo „Dziękuję”, lub „Dziękuję + imię”. Odradzam długie formy podziękowań typu: „Dziękuję Marku za zapisanie swojej odpowiedzi na flipcharcie”. Częste dziękowanie pełnym zdaniem może czasem wyglądać nienaturalnie.

 

3. Rozwijam u uczestników szkolenia zaufanie do własnych umiejętności. Czynię to poprzez stosowanie praktycznych ćwiczeń szkoleniowych. Muszą one być tak dobrane,  aby były źródłem pozytywnych doświadczeń i pasmem sukcesów.

Pisząc ogólnie, najpierw dajemy proste do wykonania ćwiczenia, z którymi dana osoba na pewno sobie poradzi. Następnie udzielamy danej osobie informacji zwrotnych wydobywających zasoby.

Więcej o zaufaniu do własnych umiejętności napisałem tutaj:

Wiara w siebie, a zaufanie do własnych umiejętności podczas szkolenia

 

W ramach budowania zaufania do własnych umiejętności wykonuję 3 kroki:

 3.1.Przeprowadzam odpowiednie doświadczeniapraktyczne ćwiczenia, które są swego rodzaju pasmem sukcesów uczestników szkolenia.

3.2.Udzielam informacji zwrotnych wydobywających zasoby uczestników szkolenia. Kiedy osoba wykona zadanie w podczas ćwiczenia szkoleniowego, trzeba w odpowiedni sposób omówić jej działanie. Trzeba pamiętać o informacjach zwrotnych wydobywających zasoby. Dzięki nim człowiek wie co zrobił dobrze i co ma robić, aby działać jeszcze skuteczniej. Zostaje również dowartościowany. Tutaj piszę: Jak formułować informacje zwrotne wydobywające zasoby?

3.3.Zachęcam inne osoby do udzielania informacji zwrotnych osobom zaangażowanym w doświadczenia. Jest to rozwinięcie poprzedniego punktu. Nie wystarczy jeśli tylko jedna czy dwie osoby udzielą informacji zwrotnych. O wiele lepsze efekty uzyskuje się, jeśli informacji tych udzielą wszystkie osoby znajdujące się w sali szkoleniowej. Oczywiście w odpowiedniej kolejności. Tutaj opisuję: Kolejność udzielania informacji zwrotnych.

 

4. Buduję wizję nowej,  lepszej sytuacji. Omawiając doświadczenia (ćwiczenia) tworzę wizję działania uczestników szkolenia z wykorzystaniem nowych umiejętności i narzędzi, których uczę na szkoleniu. Wpływam na ich motywację wewnętrzną.

Żebym mógł zbudować motywującą wizję, muszę tak dobrać ćwiczenia szkoleniowe, aby w ich wyniku uczestnicy szkolenia przekonali się, że z tymi nowymi umiejętnościami będzie im się pracowała łatwiej, przyjemniej i skuteczniej.

Tworzę wizję sukcesu, zadając pytania takie, jak:

  • Co da ci opanowanie tych nowych umiejętności?
  • Jakie korzyści przyniesie ci stosowanie tych nowych umiejętności po szkoleniu? Co dokładnie z tego będziesz miał?
  • W jaki sposób nowe umiejętności usprawnią twoją pracę?
  • Jak będą cię traktowali przełożeni widząc, że stosujesz te nowe umiejętności?
  • Jakie emocje będziesz odczuwał stosując nowe umiejętności?

 

Podsumowanie

Jako trener motywuję uczestników szkolenia do:

– Zmiany sposobu postępowania.

Czyli do

– Opanowania nowych umiejętności oraz stosowania ich w praktyce.

 

Czynię to wykonując 4 kroki:

  1. Eliminuję opory.
  2. Używam słowa „dziękuję”.
  3. Rozwijam u uczestników szkolenia zaufanie do własnych umiejętności.
  4. Buduję wizję nowej,  lepszej sytuacji.

 

PS. Jeśli artykuł spodobał Ci się, polub nasz fanpage: